Mallar och checklistor för offentlig upphandling
Mallar och checklistor som underlättar för dig i din offentliga affär
I ditt PublicInsight-konto får du tillgång till mallar, checklistor, förslag på skrivningar och mycket mer som du underlättar ditt affärs- och anbudsarbete. Björn Bergström, en av Sveriges vassaste jurister inom området offentliga affärer granskar och utvecklar dokumentsamlingen.
Med abonnemanget Fritt får du tillgång till:
Beskrivningsmodell av den offentliga marknaden
Den offentliga marknaden är den i särklass största enskilda marknaden. Här definieras och visualiseras den offentliga marknaden för både beställare och utförare i den offentliga affären.
Mall för begäran om utlämnande av offentlig handling
Du har rätt att begära ut offentliga handlingar inför anbud och upphandling. Genom att vara tydlig och specifik har du möjlighet att förkorta handläggningstiden.
Mall för företagspresentation i anbud
Använd företagspresentationen för att lyfta fram dina unika styrkor. Här ska du visa hur just din lösning och kompetens är den som bäst möter behoven i upphandlingen.
Mall när du tackar nej till upphandling
Om du avstår från att delta i en upphandling är det bra att visa sitt intresse och passa på att marknadsföra sig. Enklast genom att skicka ett artigt brev för att visa att du är en seriös part som gärna vill göra affärer med den upphandlande myndigheten i framtiden.
Ordlista för offentliga affärer
Den offentliga affären har ett flertal termer som är unika och kanske svåra att förstå. Här hittar du förklaringarna som gör anbudsarbetet enklare så att du kan öka fokus på affären.
Företagarförbundets medlemsrapport - Regional marknadspotential
För att bli framgångsrik i den offentliga affären behöver du ha koll på marknaden. Därför finns möjlighet att få detaljerade rapporter om den regionala marknadspotentialen i ditt utvalda område. Detta är en exempelrapport. Beställ din egen via vårt Kundteam.
Processmodell från prospekt till vunnet anbud
Anbudsarbetet är en del av din vanliga affärsprocess. Använd processmodellen som stöd för din planering och för att förbereda svar på viktiga frågeställningar.
Checklista för att skriva anbud till upphandling
Att skriva ett anbud för en upphandling är inte svårare än att försöka svara på ställda frågor. Detta kan ändå upplevas överväldigande första gången. Genom ett systematiskt arbete blir det enkelt att förstå vad som ska skickas in ett komplett och välskrivet anbud.
Beslutsmall Go / no go
När du fått en upphandlingsannons framför dig bör du snabbt kunna utvärdera affärspotentialen. Det är viktigt att snabbt och enkelt kunna välja rätt affär och kund för få mer tid till anbudsbedömningen. Använd en beslutsmall som medarbetare enkelt kan läsa.
Med abonnemanget Start får du tillgång till:
Mall för inledningsdokument (missiv) till anbud
I en upphandling kan du behöva bifoga ett anbudsbrev. Detta kan skrivas relativt fritt men bör innehålla viss fakta. En mall som upphandlaren känner sig trygg med ökar läsbarheten även för resten av anbudet och chansen till vinst ökar.
Mall för överprövning av upphandling (LOU)
Om en upphandling enligt LOU har resulterat i fel tilldelningsbeslut har du möjlighet att ansöka om överprövning av beslutet. Detta görs hos förvaltningsrätten och måste genomföras i tid. Använd en strukturerad mall så ökar läsbarheten över vad du vill klaga på.
Mall för överprövning av upphandling (LUF)
Om en upphandling enligt LUF har resulterat i fel tilldelningsbeslut har du möjlighet att ansöka om överprövning av beslutet. Detta görs hos förvaltningsrätten och måste genomföras i tid. Använd en strukturerad mall så ökar läsbarheten över vad du vill klaga på.
Mall för att begära rättelse av tilldelningsbeslut
Om du har förlorat en upphandling av uppenbart felaktiga skäl kan det vara bättre att begära rättelse av tilldelningsbeslut direkt hos upphandlaren. Dialog är alltid att föredra före onödiga överprövningar i förvaltningsrätten.
Mall för kvalitetsplan
I en upphandling ställs ofta krav på en kvalitetsplan. Även om du inte är ISO 9001-certifierad behöver du många gånger presentera en kvalitetsplan med de väsentligaste uppgifterna att bifoga till ditt anbud.
Mall för miljöplan
I en upphandling ställs ofta krav på en miljöplan. Även om du inte är ISO 14001-certifierad behöver du många gånger presentera en miljöplan med de väsentligaste uppgifterna att bifoga till ditt anbud.
Mall för begäran av sekretess
Anbud i en upphandling blir allmän handling när upphandlingen är avgjord. Du har möjlighet att begära sekretess på vissa uppgifter i ditt anbud, till exempel arbetsmetoder och prislistor mm. Uppgifter som skulle kunna skada din verksamhet om de blev kända för en konkurrent.
Mall för att åberopa annat företags finansiella kapacitet i upphandling
Ibland ställs krav i en upphandling på ekonomisk eller finansiell styrka som du inte kan uppfylla. För att möta kravet kan du åberopa kapacitet från andra företag.
Mall för att åberopa annat företags tekniska kapacitet i upphandling
Om du inte kan uppfylla vissa ställda krav på din verksamhet kan du åberopa kapacitet från andra företag. Tänk på att du ska kunna visa en överenskommelse med det åberopade företaget och att kolla deras seriositetsnivå.
Mall för pressmeddelande vid vinst av upphandling
När du vunnit en upphandling vill du redan från början påverka möjligheten till beställningar på avtalet eller göra liknande affärer med andra offentliga kunder. Ett pressmeddelande är många gånger den enklaste vägen att upplysa dem som vill eller kan köpa dina tjänster.
Beslutsmall Bid / No bid
Att lägga anbud i en upphandling kan vara resurskrävande. Det är viktigt att göra en affärsmässig bedömning av leveransvillkor och potential samt risker före anbudsarbetet påbörjas. För att fatta ett klokt beslut om att bjuda eller inte behöver du systematiskt gå igenom upphandling, konkurrens och din potential att vinna.
Mall för överklagan av sekretessbeslut
När du begär ut offentliga handlingar kan uppgifter belagts med sekretess, till exempel delar av konkurrenters anbud. Du har möjlighet att överklaga dessa beslut om sekretess för att ta del av handlingen. Använd en strukturerad mall så ökar läsbarheten över vad du vill klaga på.