Parking Time tar tre kommunavtal på två månader
Hur tar man sig som startup in på en marknad full av regelverk, formalia och hård konkurrens? För Parking Time var svaret tydligt: man tar hjälp av dem som kan. Tillsammans med PublicInsight lyckades de på bara två månader landa sina första kommunavtal – och fler är på gång.
När Parking Time lanserade sin digitala parkeringslösning var målet tydligt: att göra parkering enklare än någonsin – för både användare och kommuner. Men trots att just kommuner är en av företagets viktigaste målgrupper, fanns det en tröskel som var svår att ta sig över.
“Vi har stora ambitioner och vill revolutionera marknaden för parkeringstjänster. Men som startup i tidig fas har vi inte den kunskap om offentliga affärer som krävs för att ta oss in i offentlig sektor,” säger Matilda Öhman, VD för Parking Time.
“PublicInsight förstod både vår vision och våra utmaningar – och kunde möta oss precis där vi behövde stöd.”
Tre kommunavtal på åtta veckor – expansionen fortsätter
Parking Time grundades i Luleå 2021 och har på kort tid expanderat till hela Sverige. Genom att kombinera en användarvänlig app med smart teknik för integrering och datainsamling erbjuder de ett helhetssystem för digital parkering – där varje del är optimerad för enkelhet, trafiksäkerhet och framtida stadsplanering.
Sedan samarbetet med PublicInsight inleddes har företaget på bara två månader skrivit avtal med tre kommuner – och ytterligare två är på väg in.
“Vi behövde någon som kunde hjälpa oss att hitta rätt affärer, förstå kraven och utforma professionella anbud. PublicInsight tog det ansvaret fullt ut,” säger Matilda.
Ett praktexempel på tillväxtfinansiering via offentliga kontrakt
För kommuner innebär Parking Times lösning inte bara digital parkering – utan också tillgång till värdefulla data som kan användas i allt från trafikutveckling till stadsplanering. Tack vare PublicInsights kombination av unika matchningsfunktion och Affärs-PT:s kunde Parking Time snabbt identifiera vilka kommuner de kunde vinna avtal med.
“Det här är ett skolboksexempel på vad vi menar med tillväxt genom offentliga affärer,” säger Fredrik Tamm, grundare av PublicInsight.
“Parking Time har en innovativ lösning som möter ett behov, som kanske inte alltid är så tydligt eller sökbart – det vi bidrog med var att hitta affärerna, välja ut de som vi kunde vinna – dvs ta bort hindren som ofta gör att mindre företag hellre låter bli än att försöka vinna en upphandling.”
Om Parking Time
Parking Time utvecklar digitala parkeringslösningar för en smidigare, säkrare och mer datadriven framtid. Deras app kräver varken inloggning eller betaluppgifter och är utformad för att vara så enkel som möjligt – både för användaren och kommunen. Genom smidig integrering med befintliga system och tillgång till parkeringsdata hjälper de kommuner att fatta bättre beslut, spara pengar och skapa en tryggare trafikmiljö.
Vill du läsa mer om Parking Time? – klicka här.