Möt Peter Azad – affärs-PT på PublicInsight

Peter Azad brinner för att sänka trösklarna till den offentliga marknaden. Med bakgrund i både entreprenörskap, försäljning och digitalisering kombinerar han struktur med nyfikenhet, och han visar varje dag att upphandling går att bemästra. 
– Offentlig affär är inte ett lotteri, det är ett hantverk, säger Peter. Med rätt metod går det från ”svårt” till ”genomförbart” ganska fort. 

“Vi delar på risken, vinner ni vinner vi” 

Affären är alltid ett gemensamt projekt. Som affärs-PT ser Peter sin roll som att stå på kundens sida, dela ansvaret och se till att varje steg i upphandlingsresan leder framåt.

Med struktur och ett lugnt, lösningsorienterat arbetssätt hjälper han företag att tolka krav i anbud, kvalitetssäkra svar och bygga samarbeten med andra aktörer när det behövs.

– I slutändan gör man affärer med människor, och en stark kundrelation är alltid grunden till ett vinnande anbud, säger han.

Hans erfarenhet spänner från fastigheter till dagligvaror, men det är mixen av försäljning, upphandling och digitalisering som gör honom extra vass. På PublicInsight växlar han mellan att analysera data, driva anbudsarbete och hålla workshops för småföretagare. Alltid med samma mål: att skapa fler vinnande affärer.

Jobba smartare – inte hårdare 

Innan Peter började på PublicInsight hade han samma bild som många småföretagare: att offentlig upphandling var onödigt krånglig och i praktiken reserverad för stora aktörer. I dag vet han att det är en myt. 

Boka tid med en affärs-PT här!

– De flesta behöver inte jobba hårdare, bara jobba rätt. Välj rätt affärer, i rätt tid, med rätt underlag, säger han. 

Med data, erfarenhet och en väldefinierad metod hjälper han kunderna att prioritera, bygga starka referenspaket och arbeta mer systematiskt. Små förbättringar, som att intressemarkera upphandlingar i tid eller ha standardbilagor redo, kan göra enorm skillnad. 

Från tvekan till tillväxt 

Den offentliga marknaden en outnyttjad möjlighet för många små och medelstora företag, anser Peter. Hans råd är tydligt: vänta inte. 

– Desto tidigare ni börjar desto bättre. Börja smalt men tänk stort. Bygg erfarenhet inom era starkaste områden, då öppnas nya möjligheter längre fram. 

Skaffa en egen affärs-PT. Klicka här!

Att bygga en referensbank, ha ordning på intyg och CV:n och våga åberopa kapacitet vid behov är nyckeln till att snabbt ta plats i den offentliga affären. För Peter är det tydligt att varje företag, oavsett storlek, kan ta steg in, bara man får rätt guidning. 

– Det bästa ögonblicket är när kunskapen flyttar från oss till kunden och fler företag börjar göra affärer med det offentliga. Det är då jobbet känns som mest meningsfullt.